Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
n1_2.1
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

YAMAHA MX Protour 2019

YAMAHA MX Protour 2019

SPONZORI


www.Autodielyonline24.sk
logo

Pochopenie troch chutí olejového filtra

Pridané 08.04.2009 19:00, autor kxbibo, prečítané 17945x

Materiál olejového filtra vo tvojom motocykli je zo syntetických filtračných materiálov. Začína život ako celulózový papier, ktorý je prirodzene pórovitý. Na papieri sú to póry, ktoré sú dostatočne veľké, aby bol umožnený prietok oleja, ale dostatočne malé, aby zachycovali nečistoty, ktoré prichádzajú s ním. Filtračný papier je chemicky ošetrený (synteticky) pre väčšiu trvanlivosť. Usporiadaním prvkov na zvrásnený profil zvyšuje filtračnú plochu o 200 percent.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Materiál olejového filtra vyrovnáva tlak oleja s možnosťou filtrovania. Ako náhle je nainštalovaný a olej začne prenikať cez nový olejový filter začína zachytávať nečistoty. Vzhľadom k tomu, že jeho úlohou je zachytiť nečistoty, vznikajú na ňom zanesené póry. Vzhľadom k tomu, že póry sú v blízkosti jedného po druhom, rýchlosť prúdenia oleja cez motor začne spomaľovať. To urýchľuje zanášanie zostávajúcich pórov. A nakoniec sa nevyhnutne olejový filter zanesie. Preto je najlepšie meniť olejový filter zakaždým, keď budete meniť olej. To udržiava dostatočný tlak oleja a filtračných schopností.
Schéma mazania KTM SXF250 2007
Schéma mazania KTM SXF250 2007
Keď sa filter zanesie ochudobní to mazanie motora. To by mohlo znamenať koniec, ale výrobcovia motocyklov vytvorili zabezpečenie do systému mazania motora. Keď sa upchá olejový filter tak obtokový ventil tanierového typu sa otvorí a prietok v dostatočnom množstve oleja prúdi. Olejový filter obtokový ventil otvorí, pretože filter je zanesený a olej začína prúdiť cez zadný vchod do dutiny olejového filtra. Olejové čerpadlo sa snaží tlačiť olej cez zanesený filter a ten otvorí obtok. Nevýhodou je, že keď sa tanierový ventil otvorí, umožňuje špinavému nefiltrovanému oleju prúdiť na mazacie miesta, pretože je zanesený filter, ale špinavý olej je lepší ako žiadny olej.

KTM je jediný výrobca, ktorý nepoužíva obtokový ventil na olejový filter. Ich obtok je skonštruovaný priamo do olejového filtra vo vnútri motora. Funguje to rovnakým spôsobom, a automaticky sa otvorí, keď je príliš veľa tlaku na vstupnej strane olejového filtra.
Papierový filter
Papierový filter
Papierové filtre nemožno čistiť. Ak sa v pórov zachytávajú nečistoty, zákonite sa papier poškodzuje aj pri vytláčaní nečistôt z neho rozpúšťadlom. Ak vynútene vytlačíme nečistoty v opačnom smere ako prúdi olej v skutočnosti rozširujeme póry, čím sa stane olejový filter menej efektívny. Ak namontujeme vyčistený papierový olejový filter, umožníme väčším časticiam nečistôt prúdiť cez filter a po každom ďalšom takom čistení póry ešte viac zväčšujeme. Kedysi Yamaha používala mosadzný skladaný filter. Bol skonštruovaný aby ho bolo možné vyčistiť a znova použiť. Problém s mosadznými sitkami bol, že nemohol filter zachytávať extra-jemné nečistoty. Meď bola tiež veľmi krehká, a akékoľvek nesprávna manipulácia mohla roztrhať alebo rozpárať filtračný povrch.

Na vrchole pyramídy olejového filtra po papieri a mosadzi, je filter z nerezovej ocele MICRONIC olejový filter (prezentovaný od Scotts Performance). Nerezová oceľ stanovila normy pre lepšiu filtráciu oleja, pretože je schopná udržiavať konzistentné úrovne filtrácie pomocou oceľového sitka oproti papieru. Najlepší celulózový papierový materiál má najmenšiu veľkosť pórov 27 mikrónov a jeho najväčšia veľkosť pórov je 63 mikrónov. Výrobca tvrdí, že priemerná brzdná schopnosť úlomkov jeho filtra je dobrá, to je 45 mikrónov, ale v niektorých prípadoch by mohol filter prepustiť kúsky rovnako veľké ako 63 mikrónov.
Ako veľký je mikrón? Jeden mikrón sa rovná jednej milióntine metra, z jednej tisíciny milimeter, alebo jednej 25. tisíciny palca. 63 mikrónov je asi hrúbka ľudského vlasu.
Nerezové filtre
Nerezové filtre
Tie najlepšie sitká z nerezovej ocele, rovnako ako Scotts Perfomance olejový filter, majú absolútnu hodnotenie 35 mikrónov. A filter nerezovej ocele nebude umožňovať priechod žiadnych kusov vyšších ako absolútne čísla. Vzhľadom k tomu, že všetky póry sú rovnakej veľkosti, filter má vyšší prietok.

Existujú aj ďalšie výhody nerezových filtrov:

1. Je odolný proti vlhkosti (ktorá uzatvára póry v papiera).
2. Je použiteľný v extrémnom teple, zvárané nehrdzavejúce oceľové švy sa nemôžu rozpustiť, ako lepené švy na papierovom filtri.
3. Filtre z nerezovej ocele sú opakovane použiteľné. Môžu byť čistené ručne a je možné pri čistení identifikovať úlomky z motora a odkiaľ pochádzajú. 

Nevýhoda? Cena. Scott Performance olejový filter z nerezovej ocele stojí 69,95 dolárov, Ready Racing nerez filter stojí 59,95 dolárov, zatiaľ čo Twin Air papierový filter stojí iba 11,95 dolárov.
Preložené z Motocross Action Magazine

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 3
obeh.jpg
nerezovy.jpg
papierovy.jpg
header.jpg
54 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 10.2 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

TRU, 08.04.2009 19:33
namiesto toho aby si bojoval za vlast tu prekladas take dobre clanky :lol: :D

momo, 08.04.2009 22:08
´pekný članok .Len hlavne treba tie filtre aj ekologicky likvidovať . Smetiaky pred domom su na komunálny odpad. :-P

admin, 08.04.2009 22:20
Ten nerezovy sa mi paci, zozente na SXF250 a jeden beriem ;)

chlap, 09.04.2009 07:03
presne taky ja pouzivam na svojej masine

tondo, 09.04.2009 07:23
Keby sa začali preferovať nerezové filtre určite by to pomohlo ekologii len ten cenový rozdiel asi mnohých odradí... Inak dobrý článok. :D

admin, 09.04.2009 07:41
tondo: akoze odradi? Ked menim filter kazdych 10 mth, a vymenim ich teda aspon 8 za seozonu - to sa uz celkom oplati!

tondo, 09.04.2009 08:27
tomxx: bod č.3 Filtre z nerezovej ocele sú opakovane použiteľné. Môžu byť čistené ručne a je možné pri čistení identifikovať úlomky z motora a odkiaľ pochádzajú.
Z toho vyplýva že keby si mal jeden nerezový filter (69,95 dolára) a vydrží Ti celú sezonu možno aj viac to neviem, nemusíš 8 papierových (8x11,95=95,6 dolára) hádzať do koša. Dokonca je to ešte aj o ekonomike nie len o ekologii. :D

danger, 09.04.2009 08:35
Veľmi dobrý článok. Niečo nové som sa dozvedel a už viem, keď v budúcnosti kúpim 4t, dám tam nerezový filter B-)

llukass, 09.04.2009 08:36
tondo ma cistu pravdu ..radsej investovat raz a poriadne ako viac krat a stale sa s tym babrat :D

admin, 09.04.2009 08:41
tondo: asi ma nechapes. Pre MNA sa urcite nerezovy oplati!

tondo, 09.04.2009 08:55
tomxx: už Ťa chápem, ja som si tvoj odkaz zle prečítal...A prečo ich cena odradí? Preto lebo sú aj taký, čo menia filtre 1-2 krát za sezonu. :D

ufocontakt, 09.04.2009 09:47
Mozno je nerez lepsi,ale kolko casu stravite vycistenim,a kde je zarucene,ze ste ho vyprali dobre a nic tam nezostalo ?Na moje jazdenie asi ostanem pri papierovom,a pravidelne ho budem menit,ako do teraz.Ale clanok dobry,zase viem nieco nove.

JURIPKO, 09.04.2009 11:02
Nerezový filter môže bit lepši,ale prať a davat ho niekolkox ee radšej pri každej výmene klasicky papierový.

huskybb, 12.04.2009 02:28
co pouzivaju svetaci...???? nemyslim ze prepieraju jeden filter celu sezonu.....a ked sme pri ekologii aj na to vycistenie potrebujete nejaky cistic a nie je ho pol deci. Takze ked si zratate naklady je to zhruba rovnake ked zratam nejaky nerezovy filter za 65.95 dolara + 10x300ml cisticu na vypranie filtra to je 3 litre rocne! mozno pri prani v obycajnom benzine to vyjde cele na 70 dolarov ale ta pracnost......a uprimne ja kupujem olejove filtre tiez a cena 11.95 je prehnana. Cena je okolo 4.5 dolara (£2.99 ) kus za HIFLO filter!!! takze 4.5x10 je 45 dolara! a setrite ekologiu lebo ho odstranite spolu z pouzitym olejom!

madMX, 12.04.2009 12:45
moje slova Lacko, dnes Ti donesiem stary olej aj s filtrami, mam toho plnu garaz ;) U Teba to bude ekologickejsie uskladnene :D

huskybb, 12.04.2009 16:24
madMX: sa vobec necudujem ze ho mas plnu garaz ked tam lejes 2litre ako naposledy....:-) a to kuriatko z minulej grilovacky ti ako chutilo a ani si sa nepytal na com bolo robene.....prines a ja ho opat ekologicky zneskodnim ...

damos, 12.04.2009 18:46
http://www.scottsperformance.com/products.php?PartType=3
Ponuka niekto tieto filtre na Slovensku?
Clanok za jedna!

y4m4h4, 14.04.2009 16:36
Ja dávam papierové ,pre mňa amatéra sa oplatí asi viac !?

kxbibo, 01.07.2009 11:48
Link na nerezové filtre READY RACING COMPFLO FILTER
http://store.readyracingstore.com/ktmrefi.html

vladoktm, 30.07.2009 12:11
ten ocelovy vyzera dost zaujimavo a myslim ze ma svoje vyhody aj vzhladom na cenu.myslim si ze sa aj tak oplati

mxmoto, 09.02.2011 23:27
aj nadalej budem davať papierovy 3,5€ nieje vela

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Február 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728291

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 28.03.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Borský Mikuláš - CC
cal_icon 28.03.2020
Enduro Cup Stred
Brezno - Lúčky
cal_icon 29.03.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Borský Mikuláš - CC
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky