Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

Prolog Norskeho endura Jevnaker 23.8.2019

Prolog Norskeho endura Jevnaker 23.8.2019

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

VXMOTO - o motocyklových ventilov a ich výmene a montáži

Pridané 10.05.2011 17:00, autor piter10, prečítané 20281x

Dlhšiu dobu som uvažoval, že napíšem článok o titánových ventiloch a jednoducho vysvetlil čo taký ventil vlastne musí vydržať. Je to hlavne z toho dôvodu, že sa mi v práci vo VXMOTO pod rukami čoraz častejšie objavujú totálne zdevastované hlavy motorov.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Vždy keď niečo také vidím, kladiem si otázku, prečo sa to stáva? Vo väčšine prípadov to má na svedomí nedostatok informácií, čo všetko sa  môže stať pri neodbornej oprave. Ak týmto článkom zachránim čo i len jednu hlavu tak to má pre mňa zmysel. Takže pekne po poriadku.
Suzuki RMZ250 10 mth po GO
Suzuki RMZ250 10 mth po GO
Nebudem dopodrobna rozpisovať funkciu ventilového rozvodu a ani jeho časti. Ale je fakt že až 45% percent všetkých porúch motorov je spôsobené zlyhaním ventilového rozvodu, a to predovšetkým ventilmi. A preto je dôležité venovať pozornosť nielen piestnej sade a ojnici ale aj ventilom. Často bývam svedkom toho ako zákazník pri GO motora akosi na ventily „zabudne“ a opotrebené ventily si po pár hodinách zo sebou na „druhý“ svet zoberú aj niektoré vymenené diely motora.  

Jedným z obmedzujúcich faktorov pre dosiahnutie čo najväčších otáčok pri veľmi výkonných motoroch je váha ventilu. Ventil okrem toho že je namáhaný vysokými otáčkami (pri maximálnych otáčkach presahuje frekvencia otvárania a zatvárania 100 krát za sekundu), musí ventil vydržať aj vysoké teploty, sací cca 500 - 650°C a výfukový 650 - 900°C. Pričom teplotné rozdiely na drieku ventilu sú 200 - 300°C a na tanieriku sú 150 - 200°C. Toto všetko spôsobuje vysoké úrovne napätia vo ventiloch, ktoré sa pri kritickom zaťažení rýchlo zničia. Preto v snahe vytvárať predpoklady pre ďalšie zdokonaľovanie motorov z výrazne vyšším výkonom bolo potrebné nájsť materiál z nízkou hustotou a z vysokou teplotnou odolnosťou. Keďže použitie ocele z vysokou hustotou spôsobuje zvýšené zaťaženie ostatných častí ventilového rozvodu ako aj sediel ventilov bola pre tento účel vyvinutá titánová zliatina.  Nebolo to také jednoduché a vyskytlo sa viacero problémov, napríklad, ventilová stopka je vystavená inému zaťaženiu ako tanierik ventilu a preto bolo nutné použiť dve zliatiny z rôznou štruktúrou z jednej sa vyrobí stopka a z druhej tanierik a spoja sa zváraním. Lenže  toto riešenie nie je dokonalé a stáva sa, že sa ventil na spoji zlomí. Tento druh ventilov sa štandardne montuje do všetkých sériových motokrosových motorov. Preto aby sa tento nedostatok odstránil, inžinieri a technológovia napokon vyvinuli materiál a postup výroby pri ktorom sa ventil vyrobí z jedného kusa a tým pádom sa riziko zlomenia ventilu výrazne znižuje. Výsledný materiál má označenie Ti3Al a percentuálne obsahuje tieto prvky: hliník 7,5 - 12,5%, molybdén 1,6 - 2,6%, zirkón 1,4 - 2,4%, kremík 0,1 - 0,2%, ytrium 0,05 - 0,1% a zvyšok je titán.
Nové vysokokvalitné ventily z Ti3Al materálu
Nové vysokokvalitné ventily z Ti3Al materálu
Technológia výroby ventilu z jedného kusa materiálu a spôsob akým sa dosiahla rôzna štruktúra materiálu vo ventile je predmetom patentu  a je to určite dobre strážené tajomstvo. Výsledný produkt je  ventil z ďaleko lepšími vlastnosťami a vyššou  životnosťou ako originálny ventil.

Na záver spomeniem ešte najčastejšie chyby pri výmene ventilov:

V snahe ušetriť sa veľa ľudí rozhodne pre montáž oceľových ventilov a to bez špeciálnych nízkohmotnostných pružín ktoré eliminujú vyššiu váhu ventilu. Problémy vedia narobiť aj zle navrhnuté pružiny, ktoré sa  často lámu.
Sada oceľových ventilov s pružinami
Sada oceľových ventilov s pružinami
Ďalšou chybou je montáž nových ventilov bez zafrézovania sediel ventilov a neupravenie šírky dosadacej plochy  ktorá má byť  0,8 - 1mm. Pri frézovaní je dôležité dosiahnuť súosovosť sedla ventilu a vodítka ventilu...

A asi najčastejší omyl je zabrusovanie ventilov brúsnou pastou. Titánový ventil je povrchovo  nitridovaný a následne kalený do hĺbky 0,01 - 0,05mm a navyše je na povrch ventilu vákuovo nanesená ďalšia vrstva metódou PVD alebo CVD ktorá predlžuje životnosť ventilu. Takto brúsnou pastou zabrúsený ventil prakticky nemá žiadnu životnosť.

Keď že mám rád prácu urobenú dôkladne, roky som si kládol otázku ako frézovať sedlá ventilov rýchlo a kvalitne. Zo špeciálnymi ručnými frézkami to išlo celkom dobre pokiaľ nebolo sedlo veľmi zničené alebo sa nevymieňalo vodítko ventilu prípadne sedlo. Preto som sa nakoniec rozhodol pre kúpu obrábacieho stroja  Serdi 3.0 L ktorý je svetová jednotka medzi strojmi na opracovanie sediel ventilov. Stroj  má automatické centrovanie podľa vodítka ventilu kedy je zaručená 100%-ná presnosť. Sedlo sa opracuje jedným nožom ktorý robí všetky uhly naraz.

Tu je video ako to pracuje:
Keďže tento článok má aj reklamný charakter, chcem dať do pozornosti  že tieto kvalitné titánové ventily si môžete kúpiť u nás pričom cena ventilu aj z frézovaním sedla je  stanovená na 70€. Pre tých zákazníkov ktorí si u nás kúpia napríklad piest, alebo ojničnú sadu (nemusí to byť naraz) bude ako bonus bezplatná montáž ventilov aj z nastavením ventilovej vôle.

Prajem veľa šťastných kilometrov.

S pozdravom Kršák - VXMOTO.

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 7
suzuki_rmz250_10mth_po_go_full.jpg
suzuki_rmz250_10mth_po_go.jpg
ventily.jpg
ventily_full.jpg
sada_ocelovych_ventilov_s_pruzinami.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

dipietro69, 10.05.2011 20:56
120% clanok B-)

johnnyblaze, 10.05.2011 21:50
Pán Kršák má super služby za super ceny, myslím, že patrí k najlepším na trhu.

slovak11, 10.05.2011 21:57
super, poprosil by som autora članku keby doplnil ako často treba kontrolovať a nastavovať titanove ventily. Dakujem

TRU, 10.05.2011 22:06
EDKO PODJE*KUJES :?: :D :lol:

johnnyblaze, 10.05.2011 22:30
Len sa chcem spýtať na toto: pri maximálnych otáčkach presahuje frekvencia otvárania a zatvárania 100 krát za sekundu - nie je to nejako veľa?

hato, 10.05.2011 22:51
johnnyblaze pre malu ukazku co sa deje v spomalenom zabere so strunou uz pri 7000 otackach ;)




www.youtube.com/watch?v=i_NpzU4pGjc

edit: nieje to sice zaber z motorky ale tam by to bolo este zaujimavejsie pri vyssich otackach >:-)

Upravil hato, 10.05.2011 22:55:03

johnnyblaze, 10.05.2011 23:07
hato: díky za vysvetlenie :)

petexc, 10.05.2011 23:43
Ja dávam všetky hlavy robiť len strojom sedlo utopí min uhly sedia 100% odskúša tesnosť a ja to len skompletujem. ;)

piter10, 19.05.2011 07:42
Ďakujem všetkým za prečítanie článku a komentáre, mašina je už konečne doma, hneď na druhý deň som robil prvú hlavu a mám z toho velmi dobrý pocit, verím že námaha ktorú som tomu venoval nebola zbytočná.

slovak11, 21.05.2011 22:42
piter ešte raz prosim ako často treba kontrolovať a nastavovať titanove ventily? Ako odbornik by si mohol poradit neskuseným.

sovietlc4, 16.09.2013 22:06
maximalna spokojnost od vymeny 30mth a ani sťuknutie v hlave :hacker:

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   November 2019   >>

PoUtStŠtPiSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301

Čo nás čaká najbližšie

...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky